نقش یوز به پیراهن تیم ملی فوتبال بازمی‌گردد؟

0

به گزارش ایسنا، برای نخستین بار تصویر یوزپلنگ آسیایی روی پیراهن تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل (۱۳۹۳) نقش بست و یک حرکتی محیط زیستی به منظور فرهنگ‌سازی در زمینه حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض توسط نهادهای مختلف از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال شکل گرفت، اقدامی که به گفته کارشناسان محیط زیست در کاهش شکار و مقابله مردم محلی با این گونه کمیاب ارزشمند اثر مثبت داشت.

تیم‌ ملی فوتبال ایران با پیراهن منقش به تصویر یوزپلنگ آسیایی در جام ۲۰۱۸ روسیه نیز بازی کرد اما این تصویر از پیراهن این تیم در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر حذف و تنها نمادی از پوست یوز روی آن باقی ماند.

بیشتر بخوانید:

  • اما و اگرهای حذف تصویر یوز از روی پیراهن تیم ملی فوتبال
  • حذف تصویر یوزپلنگ آسیایی از پیراهن تیم ملی فوتبال؛ «عقب‌گرد»

  • واکنش محیط زیست به حذف تصویر یوزپلنگ آسیایی از پیراهن تیم ملی فوتبال

نورالله مرادی در گفت و گو با ایسنا درباره احتمال بازگشت دوباره نقش یوزپلنگ آسیایی روی پیراهن تیم ملی فوتبال گفت: انتخاب نماد یوزپلنگ به عنوان گونه در حال انقراض برای تیم ملی فوتبال ایران، باعث شد تا توجه زیادی به این گونه نادر و زیبا شود، به‌گونه‌ای که دنیا اکنون فوتبالیست‌های تیم ملی ایران را با این نماد می‌شناسند و همگان از اهمیت این گونه گربه‌سان که به نوعی نماد حیات وحش ایران نیز محسوب می‌شود، آگاه شدند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر به جای تصویر تنه یوز، نمادی از خال‌های آن روی لباس تیم ملی نقش بسته است اما در حال رایزنی با فدراسیون فوتبال برای بازگشت تصویر یوز روی لباس ملی‌پوشان فوتبال هستیم.

مرادی در بخش دیگری از صحبت‌های خوددرباره نقش اجتماعی ورزشکاران در انتقال اهمیت حفظ محیط زیست به مردم و فرهنگ‌سازی در این زمینه اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی مقوله جدیدی در حوزه محیط زیست است تا حدی که فیفا در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، محیط زیست را در کنار موضوعات انسان، اجتماع، اقتصاد و حکمرانی، به عنوان یکی از پنج موضوع مسئولیت اجتماعی خود در نظر گرفت و برای آن تبلیغات بسیاری کرد و این موضوع نشان می‌دهد که چقدر مقوله محیط زیست در دنیا اهمیت یافته است.

وی با تاکید بر ضرورت همکاری ورزشکاران در ترویج اهمیت حفظ محیط زیست در جامعه اظهارکرد: ورزشکاران و مربیان بخشی از سرمایه‌های اجتماعی جامعه هستند و محبوبیت آنان باعث می‌شود که پیامشان اثربخشی بیشتری داشته باشد.

مرادی با اشاره به اینکه امروزه حساسیت مردم جامعه نسبت به محیط زیست افزایش یافته است، گفت: برای مثال، وضعیت «پیروز» – توله یوز آسیایی- به یک مقوله جدی تبدیل شد و همه دنبال سرنوشت آن بودند.
محیط زیست باید از این ظرفیت بهره‌ گیرد و زمینه نهادینه‌سازی فرهنگ محیط زیست را در جامعه فراهم کند.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: به منظور نشان دادن اهمیت محیط‌ زیست و گونه‌های در خطر انقراض درصدد ثبت تصاویر آن‌ها روی لباس ورزشکاران هستیم و در این زمینه برخی اقدامات نمایشی در گذشته با همکاری وزارت ورزش و جوانان انجام شد و ۵۱ فدراسیون ورزشی همین تعداد گونه گیاهی و جانوری را به‌عنوان نماد مورد حمایت انتخاب کردند اما به‌صورت مستمر و دائمی برای آن تولید محتوا نشد.

وی افزود: به‌طور مثال نماد و نشان کانون مربیان فوتبال، عقاب طلایی است و این کانون بر اساس تفاهمنامه‌ای با سازمان حفاظت محیط زیست، ملزم شده تا در تمام نشست‌ها و جلساتشان از تصویر عقاب طلایی استفاده کند.

مرادی در پایان گفت: پیگیری از فدراسیون‌های ورزشی که هریک گونه‌ای از تنوع زیستی را به عنوان نماد خود انتخاب کرده‌اند، در دستور کار قرار دارد و در صدد هستیم تا با ارزیابی عملکرد و برنامه‌ریزی برای فدراسیون‌ها در موضوع نمادهای انتخابی، اقدامات مناسبی در این زمینه صورت پذیرد.

انتهای پیام

به این خبر امتیاز دهید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.