انواع روغن خودرو + چرا خودرو به روغن نیاز دارد

0

تعویض روغن مسلماً مهم ترین (و متداول ترین) خدمات تعمیر و نگهداری است که هر راننده در طول زندگی خود به آن نیاز دارد. این گریس وظیفه دارد موتور شما را به اندازه کافی روغن کاری کند و اضافی را جذب کند تا از گرم شدن بیش از حد جلوگیری شود. اگرچه همه روغن موتورها یک هدف را انجام می دهند، انواع مختلفی دارند – سه نوع روغن مصنوعی، نیمه سنتتیک یا روغن معمولی هستند. در Tom’s Auto Center، مکانیک‌های ما می‌توانند به شما مشاوره داده و توصیه کنند که کدام نوع برای وسیله نقلیه شما مناسب‌تر است.

انواع روغن موتور

دانش رایج نشان می دهد که دو نوع روغن موتور اصلی وجود دارد – روغن معمولی و مصنوعی. با این حال، این همه شامل نیست. در حقیقت، چهار نوع روغن اصلی وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید:

روغن موتور معمولی

نفت معمولی که به عنوان «نفت استاندارد» نیز شناخته می شود، از روغن معدنی خام طبیعی تشکیل شده است. در حالی که این شکل از روغن طبیعی است، هنوز برای بهبود عملکرد آن تقویت شده است. امروزه اکثر برندهای روغن معمولی موجود در بازار تا حدی تصفیه می شوند تا خواص حفاظتی و ویسکوزیته بیشتری داشته باشند.

روغن معمولی محبوب ترین نوع روغن موتور موجود برای خرید است. این در درجه اول به این دلیل است که نسبت به رقبای خود مقرون به صرفه تر است (حداقل از برخی جهات). اما در حالی که روغن معمولی هزینه کمتری نسبت به گزینه های مصنوعی دارد، در صورت انتخاب این نوع روغن، باید بیشتر تعویض روغن انجام دهید.

روغن موتور فول سنتتیک

در حالی که روغن معمولی قبل از ورود به بازار بهبودهایی دریافت می کند، روغن مصنوعی همه چیز را به طور کامل به سطح بعدی می برد. این روغن موتور بسیار تصفیه شده در کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها تولید می‌شود و روش‌های دقیق کنترل شده به‌کار رفته در ساخت آن به آن اجازه می‌دهد تا به استانداردهای عملکردی فوق‌العاده بالایی برسد.

به لطف این عوامل، روغن فول سنتتیک می تواند از موتور شما برای مدت طولانی تر و موثرتر از روغن معمولی محافظت کند. بزرگترین ایراد مرتبط با این نوع روغن قیمت آن است – تعویض روغن مصنوعی گرانتر از تعویض روغن معمولی است. البته، عمر طولانی این روغن به این معنی است که شما می توانید بین تعویض روغن مدت بیشتری را طی کنید.

روغن موتور ترکیبی

آیا انتخاب بین روغن معمولی و فول سنتتیک برای شما سخت است؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید – و ما خبرهای خوبی داریم. روغن ترکیبی مصنوعی تعادلی بین مزایای مربوط به هر یک از این انواع روغن ایجاد می کند.

روغن ترکیبی مصنوعی می تواند محافظت موثرتری از موتور نسبت به روغن معمولی ارائه دهد بدون اینکه هزینه ای به اندازه روغن مصنوعی کامل داشته باشد. همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، عمر مفید روغن ترکیبی مصنوعی نیز بین طول عمر روغن های معمولی و مصنوعی قرار دارد.

روغن موتورهایی با قابلیت پیمایش مسافت بالا

با فرض اینکه شما یک وسیله نقلیه نسبتاً جدید رانندگی می کنید، یکی از سه نوع روغن موتور که قبلاً ذکر شد باید مناسب شما باشد. نکته مهم این است که هیچ یک از این انواع روغن برای رفع نیازهای منحصر به فرد خودروهای قدیمی طراحی نشده اند. اگر با یکی از این وسایل نقلیه رانندگی می کنید، می خواهید روغن مسافت پیموده شده را انتخاب کنید. این نوع روغن به طور خاص برای موتورهایی که بیش از ۷۵۰۰۰ مایل استفاده شده اند، فرموله شده است.

روغن با مسافت پیموده شده با استفاده از روش های مشابه با روش های مورد استفاده برای تولید روغن مصنوعی کامل تولید می شود. با این حال، این نوع روغن با روغن مصنوعی معمولی به دلیل مواد ضد خوردگی، نرم‌کننده‌های آب‌بند، اصلاح‌کننده‌های ویسکوزیته و پاک‌کننده‌های موجود در آن متفاوت است. به لطف این افزودنی ها، روغن با مسافت پیموده شده می تواند سوخت و خوردگی روغن را که معمولاً در موتورهای قدیمی مشاهده می شود، کنترل کند.

چه زمانی نیاز به تعویض روغن خودرو داریم؟

اگر از قبل می دانید که برای تعویض روغن به تاخیر افتاده اید، زمان مناسبی است که به فکر کردن در مورد اینکه چه نوع روغنی برای شما مناسب است، باشید. از طرف دیگر، ممکن است برای تعویض روغن برنامه زمانبندی سرویس نداشته باشید. اگر اینطور است، باید کمی زمان بگذارید تا یک برنامه تعویض روغن متناسب با شرایط خود ایجاد کنید.

بهترین راه برای شروع این فرآیند مراجعه به دفترچه راهنمای خودروی خود است. دفترچه راهنما حاوی اطلاعاتی در مورد زمانبندی تعویض روغن خودرو شما خواهد بود. با فرض اینکه در شرایط عادی رانندگی می کنید، فاصله زمانی سرویس پیشنهادی شما برای تعویض روغن می تواند از هر ۳۰۰۰ مایل تا هر ۱۰۰۰۰ مایل باشد.

شما عزیزان می توانید برای بررسی روغن خودرو خود از خدمات کارشناسی سیار خودرو استفاده کنید و خودرو خود را مورد بررسی و کارشناسی قرار دهید.

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در برنامه‌ریزی تعویض روغن در نظر بگیرید، نوع روغنی است که انتخاب می‌کنید. به طور معمول، شما به تعویض روغن با روغن مصنوعی کمتر از روغن معمولی نیاز دارید. البته این تنها عاملی نیست که بر نیازهای تعویض روغن شما تأثیر می گذارد. این عادات رانندگی همچنین می تواند طول عمر روغن موتور شما را کاهش دهد:

  • رانندگی در هوای گرم
  • به طور منظم در سفرهای کوتاه 
  • حمل یا بکسل بارهای سنگین
  • سفر در ترافیک توقف و حرکت
  • رانندگی با مسافت پیموده شده بالا

جمع بندی

در این مطلب از سایت به بررسی یکی از مهم ترین موارد مصرفی خودرو پرداختیم که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشید. در این مطلب به بررسی انواع روغن موتور خودرو پرداختیم و هر کدام از آنها را شرح دادیم. توجه داشته باشید که هر خودرویی نیاز به استفاده از روغن همان خودرو را دارد. به عنوان مثال روغن موتوری که برای خودروهای پژو و ایران خودرو یا خودروهای وانت مناسب است ممکن است برای خودرهای سواری سبک تر مثل پراید ، تیبا و سایر سواری ها مناسب نباشد. به همین منظور بهتر است قبل از ریختن روغن به داخل خودرو از یک تعمیرکار یا مکانیک کمک بگیرید.

شما عزیزان اگر به آموزش خودرویی علاقه مند هستید می توانید از طریق سایت حنفی کار اقدام به یادگیری مطالب کارشناسی خودرو کنید. توجه داشته باشید که اگر به شغل کارشناسی خودرو و آموزش کارشناسی خودرو علاقه مند هستید مجموعه حنفی کار محصولی را برای شما عزیزان آماده کرده است که تحت عنوان دوره هوش خودرو که در آن آموزش فروش خودرو نیز وجود دارد برای علاقه مندان به این حوزه تهیه کرده است. شما عزیزان برای خرید این دوره و خرید دوره آموزش کارشناسی فنی خودرو می توانید از طریق عبارت های لینک شده استفاده کنید و از این سایت برای یادگیری های بیشتر استفاده کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.