مصرف پودر دکستروز مونوهیدرات در بدنسازی

0

مصرف پودر دکستروز مونوهیدرات در بدنسازی مورد تایید کارشناسان این حوزه می باشد، چون دکستروز یک مونو ساکارید است که از نظر شیمیایی با گلوکز تفاوتی نداشته و باعث افزایش قند خون می گردد.

 دکستروز یک ماده شیمیایی شگفت انگیز و محبوب است که بدن سازان از آن برای حجم دادن به عضلات و افزایش وزن استفاده می کنند. به عبارت دیگر بدنسازان پس از انجام تمرینات بدنسازی از دکستروز به عنوان یک مواد غذایی کامل  و همتراز با گلوکز برای حجم دادن به عضلات و افزایش وزن خود استفاده می نمایند.

 معمولاً دکستروز  از تصفیه ذرت، گندم و برنج به دست می آید و به عنوان یک ماده غذایی پایه یا مکمل در فعالیت های مختلف کاربرد دارد.

  دکستروز مونوهیدرات چیست و چه خواصی دارد؟

 دکستروز مونوهیدرات نوعی کربوهیدرات یا قند طبیعی است که طی فرایندی خاص از تسویه نشاسته ذرت، گندم، برنج  و غیره به دست می آید.

 دکستروز مونوهیدرات یا شیرین کننده از لحاظ ساختار شیمیایی به گلوگز شبیه است که این امر باعث می شود جذب آن در بدن به سرعت انجام شده و باعث افزایش سطح گلوکز و انسولین خون شود.

 معمولا دکستروز به صورت طبیعی در انواع میوه ها و عسل وجود دارد و به شکل طبیعی در کبد هم ساخته می شود.

اما لازم به ذکر است که هرچند دکستروز به صورت طبیعی در عسل و بسیاری از میوه ها وجود دارد ولی  برای برطرف کردن نیازهای مختلف بدن و استفاده در صنایع مختلف غذایی به عنوان  یک مکمل و قند ساده و طبیعی به صورت پردازش شده از ذرت یا شربت ذرت نیز استحصال می ‌شود.

از خواص و ویژگی های  دکستروز مونوهیدرات  می توان به مواردی مانند خاصیت پایدار کنندگی، خاصیت حجم دهندگی، توانایی بافت دادن به عضلات، جاذب رطوبت بودن و اصلی ترین خاصیت آن یعنی شیرین کنندگی اشاره کرد.

 چرا از پودر دکستروز مونوهیدرات در بدنسازی استفاده می شود؟

پودر دکستروز مونوهیدرات نوعی قند ساده و طبیعی است که به دلیل جذب سریع در بدن و افزایش سطح گلوکز و انسولین خون در میان ورزشکاران به خصوص بدن سازی برای حجم دادن به عضلات و افزایش وزن کاربرد دارد. امروزه استفاده  و خرید  پودر دکستروز مونوهیدرات در بین بدنسازان مرسوم شده است زیرا به کمک این پودر میتوان انرژی بیشتری در هنگام تمرین به دست آورد. 

به نقل از myprotein.co :  

Bodybuilders might use dextrose before or after their workouts. Before their workouts, if their energy levels are low, dextrose can give an immediate boost of energy. After workouts, during recovery, dextrose is a quick way to provide your muscles with recovery carbs and help facilitate the absorption of protein.

بدنسازان ممکن است قبل یا بعد از تمرین از دکستروز استفاده کنند. قبل از تمرین، اگر سطح انرژی آنها کم باشد، دکستروز می تواند بلافاصله انرژی را تقویت کند. پس از تمرین، در طول ریکاوری، دکستروز راهی سریع برای تامین کربوهیدرات های ریکاوری عضلات و کمک به تسهیل جذب پروتئین است.

 به عبارت ساده  دکستروز مونوهیدرات نوعی قند ساده یا مونو ساکارید است که از تجزیه مواد غذایی نشاسته دار مثل ذرت به دست می آید. معمولاً بدنسازان از دکستروز به عنوان یک قند ساده و طبیعی برای افزایش حجم عضلات خود استفاده می کنند.

 از ویژگی های دکستروز آن است که وظیفه رساندن مواد مغذی را به سلول های عضلانی با کیفیت مناسب انجام داده و بازیابی و تغذیه عضلات را پس از انجام فعالیت های سنگین ورزشی به عهده می گیرد.

 معمولاً افراد ورزشکار یا کسانی که ورزش های سنگین مثل بدنسازی و وزنه برداری را به صورت حرفه ای انجام می دهند پودر دکستروز مونوهیدرات را در سه حالت و زمان مختلف مثل زمان های قبل از شروع ورزش، در حین انجام فعالیت های ورزشی و پس از انجام فعالیت های سنگین ورزشی مصرف می کنند.

 به عبارت دیگر وقتی ورزشکار یا فردی که ورزش های سنگین را انجام می دهد مواد غذایی مورد نیاز بدن خود را مصرف نکرده و بدن او دچار کمبود انرژی باشد می تواند قبل از شروع تمرینات، برای تامین انرژی مورد نیاز بدن خود از  پودر دکستروز مونوهیدرات به عنوان مکمل غذایی استفاده کند.

همچنین در حین انجام فعالیت های استقامتی و ورزش های سنگین اگر ورزشکار احساس کند که نیاز به مصرف مواد غذایی برای تامین انرژی مورد نیاز بدن دارد، می تواند با مصرف پودر دکستروز مونوهیدرات، مواد غذایی مورد نیاز بدن خود را تامین کند.

یکی دیگر از روش های استفاده از  پودر دکستروز مونوهیدرات برای تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن، استفاده از این پودر پس از انجام فعالیت های ورزشی است.

اهمیت مصرف پودر دکستروز مونوهیدرات در بدنسازی

اهمیت مصرف پودر دکستروز مونوهیدرات در بدنسازی زمانی مشخص می شود که بدن به دلیل فعالیت های سنگین ورزشی در رشته های مختلف بخصوص بدنسازی و وزنه برداری نیاز فوری به افزایش گلیکوژن عضله و سطح انسولین خون داشته باشد.

باید به این نکته توجه داشت که گلیکوژن شکل خاصی از کلوگز است که بدن جهت تامین انرژی خود برای انجام فعالیت های مختلف به ذخیره آن نیاز دارد.

همانطور که گفته شد پودر دکستروز مونوهیدرات نوعی قند ساده و طبیعی است که مصرف آن در هنگام فعالیت های ورزشی باعث بازگشت گلیکوژن سوزانده شده در بدن می شود.

 پودر دکستروز مونوهیدرات از نظر ساختار شیمیایی شباهت زیادی به گلوکز دارد و برای مصرف آن به تجزیه آنزیمی، مثل کربوهیدرات های دیگر نیاز نیست.

بنابراین مصرف پودر دکستروز مونوهیدرات به شکل منظم  و خودکار باعث افزایش قند خون و انسولین بدن در فعالیت های سنگین بدنی می شود.

 سخن پایانی

مصرف پودر دکستروز مونوهیدرات در بدنسازی یک اهرم و ابزار مناسب برای جبران انرژی از دست رفته بدن می باشد. پودر دکستروز مونوهیدرات نوعی قند ساده و طبیعی است که از فرآوری نشاسته مواد غذایی مثل گندم، برنج و به خصوص ذرت به دست می آید.

دکستروز حاصل از فرایند فرآوری نشاسته موجود در این مواد غذایی،  نوعی قند ساده و طبیعی است که از لحاظ ساختار شیمیایی شباهت بسیار زیادی به گلوکز دارد که این امر باعث جذب سریع آن در خون و افزایش سطح گلوکز و انسولین خون می شود.

هرچند دکستروز به صورت طبیعی در میوه ها و عسل وجود دارد و حتی در کبد هم ساخته می شود اما استفاده مستقیم از آن به صورت مکمل غذایی  باعث تامین نیازهای بدن و انرژی آن در کوتاهترین زمان ممکن می ‌شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.